پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی
یکشنبه ٢٨ مرداد ١٣٩٧
 
 
یادداشتی از مدیرکل آموزش و پرورش شهرتهران/  3-3-6 در ابتدای راه به بار نشست
نظام آموزشی 3-3-6  به عنوان یکی از مصوبات بسیار مفید و کارشناسی شده شورای انقلاب فرهنگی به شمار می آید که توانست با ارائه راهکارهای اساسی شکوفایی در نظام آموزشی ایجاد کند. در سال تحصیلی 91-92 که به پایان آن نزدیک می شویم، با بررسی در مدارسی که نظام 3-3 ابتدایی در آن ها به اجرا درآمد دریافتیم این نظام جدید چه برکات و محاسنی به لحاظ آموزشی، تربیتی و پشتیبانی  به همراه دارد.
احساس امنیت و آرامش بیشتر در دانش آموزان، امکان تحرک بیشتر بچه ها، استفاده از امکانات مدرسه مانند سرویس بهداشتی و آبخوری، راحتی تردد در پله ها، بازی در حیاط مدرسه و ایجاد اعتماد به نفس بیشتر از جمله فواید اجرای این نظام به شمار می آید بنابراین با اجرای این نظام آموزشی برکات فراوانی عاید دانش آموزان ابتدایی شد.
تعامل هرچه بیشتر معلمان با دانش آموزان از جمله فواید نظام آموزشی 3-3 در دوره ابتدایی است. رقابت و رفاقت های دانش آموزی بسیار ارزشمندتر و جدی تر نمایان می شود. برگزاری دپارتمان های آموزشی و تشکیل گروه ها و انجمن های علمی دانش آموزی با سهولت بیشتری شکل می گیرد.
این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که تا رسیدن به مرحله اجرا هزاران ساعت کار کارشناسی صورت گرفته است. بر این اساس این مصوبه یک طرح جدید که هیچ پشتوانه کارشناسی نداشته باشد نیست بلکه طرح کاملا علمی است و تنها مشکلی که میتوان در این نظام متصور شد، این است که دانش آموز با محیط مدرسه آشنا شده و به مدرسه دیگر منقل شود.
از مهرماه سال تحصیلی جاری این مصوبه به اجرا درآمد که براساس آن در 107 مدرسه در شهر تهران نظام 3-3 ابتدایی به طور کامل به اجرا در امد. در 87 مدرسه ساعت های تفریح از سال دوم تغییر یافت به گونه ای که دانش آموزان سه سال اول ابتدایی در یک زنگ تفریح بیرون بیایند و سه ساله دوم در یک زنگ تفریح دیگر. براین اساس بیش از 190مدرسه امسال در تهران به صورت 3-3 اجرا شده است. بررسی میدانی نشان داده است فواید و برکات این مصوبه بسیار بیشتر از انتقادهایی است که در این طرح بیان می شود.