پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی
یکشنبه ٢٨ مرداد ١٣٩٧
سیدعلی یزدیخواه در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در خصوص هوشمندسازی مدارس شهر تهران با اعلام این مطلب که در 59 درصد از مدارس شهر تهران تجهیزات هوشمندسازی مستقر است، اظهار کرد: در هر مدرسه حداقل دو کلاس و حداکثر تمامی کلاس ها هوشمند شده اند.

وی ادامه داد: اساسا هوشمند سازی مدارس فرایندی است که با یک لپ تاپ و تخته الکترونیکی تحقق پیدا نمی‌کند و باید کاری کارشناسانه در خصوص آن انجام شود و تاکنون نیز هزاران ساعت کار کارشناسی پشتوانه طراحی آن است و برای تدوین کتابی مرجع برای هوشمند سازی از نظرات کارشناسان و اساتید دانشگاهی در رشته آی تی و نیز مطالعات تطبیقی بهره برده شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در بیان چگونگی فعالیت مدارس هوشمند تصریح کرد: مدیران متقاضی ایجاد مدارس هوشمند باید ابتدا در پرتابل هوشمند سازی اطلاعات خود را ثبت کرده و اعلام تمایل کنند و پس از آن تقاضای آنان مورد بررسی قرار می گیرد و با هوشمند سازی هر مدرسه ای موافقت نمی شود و باید حائز شرایط باشد.

یزدیخواه به سطح بندی و اعطای ستاره به مدارس هوشمند اشاره کرد و گفت: مدارس هوشمند در شهر تهران سطح بندی می‌شوند و با توجه به میزان هوشمند سازی به آن ها ستاره تعلق می گیرد و معمولا از یک تا سه ستاره به آن ها اعطا می شود و مدارس پیشتاز حائز سه ستاره می شوند. البته تا 5 ستاره نیز می توان به جلو رفت و مدارس فوق العاده کامل و با امکانات عالی 5 ستاره را به خود اختصاص می دهند.


وی در ارزیابی کلی از وضعیت هوشمند سازی مدارس شهر تهران ابراز کرد: در حوزه هوشمندسازی و تبلت دانش آموزی هنوز کمی مکث وجود دارد و از آن جایی که بستر توسعه این طرح هنوز کامل فراهم نشده، تبلت دانش آموزی نیز به انجام نرسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اضافه کرد: از مشکلاتی که در انجام پروژه هوشمند سازی مدارس وجود دارد می توان به عدم دسترسی دانش آموزان به اینترنت پاک اشاره کرد و مخابرات مکلف شده بود خطوط اینترانت را به مدارس بدهد اما هنوز اینترنت پاک به مدارس ارائه نشده است و ما هنوز نگرانیم که دانش آموزان در حین استفاده از اینترنت برای پروژه های فرهنگی و آموزشی خود دچار آسیب شوند و اگر این موانع رفع شود می توان این طرح را با سرعت بیشتری به جلو برد.

به گفته یزدیخواه طرح تبلت دانش آموزی هنوز در هیچ یک از مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران به اجرا درنیامده است و در مرحله بررسی های کارشناسانه است. همچنین کیف الکترونیکی نیز از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار و تحقیق قرار دارد.

وی از هوشمندسازی مدارس به عنوان یک جاده یک طرفه نام برد که آموزش و پرورش را متحول کرده و طرحی مثبت در راستای صرفه جویی در زمان کلاس و دبیر است کلاس ها را جذاب و متنوع می کند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش یادآور شد: تقریبا تمامی مدارس نمونه دولتی در مسیر هوشمندسازی قرار دارند و در حال حاضر نیز 59 درصد از مدارس شهر تهران هوشمند شده اند و در تلاش هستیم در سال تحصیلی 92 این میزان را به 75 الی 80 درصد برسانیم و گام آخر اینکه تا اسال 93 تمامی مدارس تهران دارای تجهیزات هوشمندسازی شوند.