پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی
سه شنبه ٣ مهر ١٣٩٧
 

نقش خیرین مدرسه ساز درنگهداری از میراث ملی زبان فارسی
محمدرضا قرباني/ مدير عامل مجمع خيرين مدرسه ساز شهر تهران:
برداشت اول:رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در ارزیابی از عملکرد نیکوکاران مدرسه ساز ،ساخت مدارس وفضاهای آموزشی در دیگر کشورها وبه تبع آن حضور دانش آموزان ایرانی مقیم آن کشورها در مدارس ایرانی را از جمله اقدامات ارزشمند خیرین مدرسه ساز کشورمان ارزیابی کرده است.(1) بر اساس آمار بین 5 تا 7 میلیون ایرانی در سایر کشورها اقامت دائم یا موقت دارند و نیاز به فضاهای آموزشی ویژه دانش آموزان ایرانی، از نیازهای اساسی آنان است.در حال حاضر دربسیاری ازکشورهای جهان مدارس فارسی زبان دایراست که به تعلیم وتربیت دانش آموزان ایرانی مبادرت می ورزند والبته کمبودهایی نیز دراین بخش وجوددارد که باید برطرف شود.فعالیت این مدارس در ترویج زبان فارسی و حداقل حفظ مبانی زبان فارسی در میان دانش آموزان فارسی زبان نقشي تعیین کننده دارد.فراموش نکنیم در کشورهایی که مدارس ایرانی وجود ندارد،دانش آموزان فارسی زبان از امکان آموزش زبان مادری محروم شده وآرام آرام زبان فارسی را ازیاد می برند و با توجه به اهمیت "زبان"در تعامل فرهنگ های بین المللی ونقش ارتباطی زبان در برجسته نمودن جایگاه هر کشور در میان ملت های جهان،این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.از این رو فعالیت خیرین مدرسه ساز در ساخت مدارس ایرانی اقدامی ارزشمند و شایسته تقدیر به شمار می آید.
برداشت دوم:زبان وادبیات فارسی،برای قرنها در کشورهایی چون هند و چین،بین النهرین و سواحل مدیترانه رواج داشته است ولیکن تحولات دو قرن اخیر و به ویژه برنامه ریزی کشورهایی که مخالف گسترش فرهنگ و ادبیات کهن فارسی بوده اند موجب تغییراتی در واژگان فارسی در کشورهای فارسی زبان همچون پاکستان،تاجیکستان،هند و افغانستان شده است؛ به نحوی که گونه های مختلفي اززبان فارسی در این کشورها پدید آمده است.در حال حاضر دو جریان ادبی فارسی رایج در افغانستان (دری) و فارسی رایج در ماورالنهر(تاجیکی) به صورت برجسته باقی مانده است.اسناد معتبر تاریخی نشان مي دهد که زبان فارسی از دوره غزنویان تا حدود صدوپنجاه سال پیش زبان اداری و درباری در کشورهایی مثل هند و پاکستان بوده است و علاوه بر آن شاعراني بزرگ در این مقطع ظهور و بروز کرده اند که از آن جمله می توان به اقبال لاهوری و بیدل دهلوی اشاره کرد.در تاجیکستان نیز شعرای فارسی زبان برجسته ای ظهور یافته است که صدرالدین عینی،جلال اکرامی وصفیه گلرخسار از آن جمله اند. در اين خصوص افغانستان نیز نقش برجسته ای داشته است و شاعران فارسی زبان امروز افغانستان همچون محمد کاظم کاظمی و خلیل الله خلیلی ودهها اديب و شاعر فارسي گوي افغان  بيانگر دامنه و عمق گسترش زبان فارسي در كشورهاي مختلف بوده است.
برداشت سوم:از آنچه ذکر آن گذشت می توان چنین نتیجه گرفت که زبان فارسی پل ارتباطی فرهنگ ایرانی -اسلامی با دیگر فرهنگ هاست و  به طور قطع حراست و نگهداري از اين میراث ملی وتمدني  می تواند سرمایه اولیه برای اشاعه فرهنگ غني کشورمان در اقصی نقاط جهان باشد.خیرین مدرسه ساز با ساخت مدارس ایرانی در کشورهای مختلف جهان در تحقق این موفقیت ملی پیشگام شده اند و از این منظر فعالیت آنان ارزشمند و شایسته تجلیل است. در حال حاضر مجامع خيرين مدرسه ساز ايراني در كشورهايي چون امارات متحده عربي و  تركيه تشكيل شده است و گسترش اين مجامع دركشورهايي كه جمعيت ايرانيان مقيم در آن قابل توجه است مي تواند اين روند را تسريع  نمايد.