پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی
یکشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٧
 
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، غلامعلي حدادعادل امروز در پنجمين همايش "مدرسه ايراني ـ معماري ايراني " كه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به مصوبه مجلس هفتم در سال 85 براي اختصاص 4 هزار ميليارد تومان براي نوسازي و مقاوم‌سازي مدارس در طي 4 سال اظهار داشت: انديشه طراحي مدرسه ايراني با الگوي معماري ايراني از زمان همان مصوبه شكل گرفته و همچنان دنبال شده است.

وي افزود: از رهگذر تصويب اين قانون، دو انديشه "مقاوم‌سازي " و "بومي‌سازي " مدارس شكل گرفت كه در رابطه با مقاوم‌سازي مدارس اقدامات خوبي صورت گرفته است.

حدادعادل تصريح كرد: با اينكه ايران كشوري زلزله‌خيز است و تعداد متخصصان مقاوم‌سازي حتي براي مقاوم‌سازي مدارس نيز كافي نيست اما طي سال‌هاي گذشته تا كنون با تلاش‌هاي صورت گرفته مهندسان متخصص بسياري در زمينه مقاوم‌سازي تربيت شده‌اند كه نتيجه آن هم براي مدارس و هم براي تمام جامعه مفيد خواهد بود.

* در ساخت و ساز شهرهاي ما چيزي با عنوان "معماري ايراني " وجود ندارد

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه امروز در ساخت و ساز شهرهاي ما چيزي به عنوان معماري ايراني وجود ندارد، به انديشه "معماري بومي ايراني " در مصوبه مذكور اشاره كرد و افزود: معماري مختلط و آشفته‌اي كه در شهرهاي ما برقرار است، هيچ هويتي را نشان نمي‌دهد كه براي اصلاح اين رويه بايد الگو‌هاي بومي طراحي و به مرور زمان اعمال شود.

حداد عادل افزود: براي اين كار فراوان‌ترين الگوي در دسترس دولت، مدارس هستند كه بخش عمده‌اي از ساخت‌ و سازهاي دولتي را تشكيل مي‌دهند و بايد الگوي معماري ايراني ـ اسلامي در آنها پياده شود.

* تلاش راضي‌ كننده‌اي براي اجراي معماري ايراني در مدارس نداشته‌ايم

وي با اشاره به احداث ده‌ها هزار مدرسه در كشور از ابتداي پيروزي انقلاب خاطر نشان كرد: اگر از ابتدا معماري ايراني در اين مدارس اجرا مي‌شد، امروز ده‌ها هزار نمونه از اين معماري در اختيار مردم بود و براي دانش‌آموزان نيز الهام بخش بود اما چنين اتفاقي تاكنون نيفتاده است.

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تلاش راضي‌كننده‌اي براي اجراي معماري ايراني ـ اسلامي در مدارس نداشته‌ايم، گفت: نمي‌دانم مشكل چيست كه نمي‌توانيم هويت گذشته خود را به روزگار جديد منتقل كنيم و اين سؤالي است كه متخصصان معماري بايد به آن پاسخ بدهند همچنين بايد پاسخ داده شود كه يك مدرسه با چه مصالح و تزئينات و قوس‌طاق‌ها و ابعاد حياط بايد ساخته شود تا معماري آن معماري ايراني تلقي شود.

* انتقاد از توجه معماران به الگوهاي معماري آمريكاي لاتين و اروپا

حدادعادل با انتقاد از توجه بيش از حد طراحان مدارس به مجلات خارجي و نمونه‌هاي معماري آمريكاي لاتين و اروپا اظهار داشت: چرا نبايد در طراحي مدارس خود نمونه‌هايي مانند "مدرسه چهار باغ اصفهان " را تكرار كنيم؛‌ البته نبايد از كسي كه ذهنش با فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي انس ندارد، انتظار طراحي مدرسه با الگوي ايراني اسلامي داشته باشيم.

وي ادامه داد: قبل از طراحي اين الگو و اجراي آن بايد مهندساني داشته باشيم كه «ايراني مسلمان» باشند؛ با اين توضيح كه در فضاي فكري فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي زندگي كرده باشند و نوعي درك شهودي از فضاي فرهنگي ايران داشته باشند.

حدادعادل عنوان كرد: طراحان مدارس قديمي در دانشگاه‌هاي ونيز و فلوريدا درس نخوانده بودند اما فرهنگ داشتند يعني در فضايي تنفس مي‌كردند كه به طور خود به خود مي‌دانستند كه چه سبكي را بايد طراحي كنند.

* كلنگ احداث نخستين "بازار " با معماري ايراني و اسلامي در شهر "انديشه "

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جايگاه "بازار " در شهرهاي ايران و محسوب شدن آن به عنوان يكي از عناصر جدايي‌ناپذير معماري ايراني و اسلامي گفت: در روز جمعه اخير كلنگ احداث نخستين بازار با الگوي معماري اسلامي و ايراني در شهر جديد "انديشه " با حضور وزير مسكن به زمين زده و قول داده شد تا طي دو سال آينده، در يك زمين 50 هزار متري يك بازار با اين الگو ساخته شود.

وي خاطر نشان كرد: با اين حركت و با ساختن مدارس ايراني و اسلامي بايد نمونه‌هاي غني معماري ايراني به مردم ارائه شود تا قدمي براي بازگشت به هويت و تمدن ايراني و اسلامي برداشته شود.