پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی
سه شنبه ٣ مهر ١٣٩٧
 

هنوز 8 سالش تمام نشده بود که پدرش را از دست داد. فقدان پدر غم بزرگی بود که با همه کوچکی اش آن را به خوبی احساس می کرد. "مهندس محمدرضا صفایی فر" خیر 61 ساله تهرانی با یادآوری آن روزها می گوید: «از همان دوران تصمیم گرفتم خوب درس بخوانم تا در آینده فرد مفیدی برای کشورم باشم، تأثیر مدرسه در پیشرفت من و زندگی ام غیر قابل انکار است از آن دوران فهمیدم برای پیشرفت باید تحول فرهنگی صورت بگیرد.»

مهندس صفایی فر تحصیلاتش را در زمینه مکانیک ادامه داده است. در حال حاضر فوق لیسانس مکانیک دارد و در زمینه صنعتی و ساختمان فعالیت می کند. این خیر نیک اندیش تهرانی ساخت مراکز آموزشی و ایجاد خدمات فرهنگی را برای کشور ضروری می داند و می گوید: « خدمت فرهنگی، سرلوحه همه خدمات در جامعه است که تأثیر مثبت و ویژه ای را به جا می گذارد. اگر چه فعالیت در هر زمینه خیر مانند ساخت درمانگاه، مسجد و مدرسه و ... وظیفه هر فرد است اما نباید فراموش کنیم که هیچ تحول اجتماعی بدون تحول فرهنگی صورت نمی گیرد. در درمانگاه ممکن است تنها جسم معالجه شود در حالیکه با ساخت مراکز آموزشی جسم و ذهن هر دو تربیت و پرورش می یابند.»
علاقه به پیشرفت آموزش و ایجاد فضای مناسب آموزشی برای دانش آموزان باعث شد تا مهندس صفایی فر از سال 1383 فعالیت خیر مدرسه سازی خود را شروع کند. وی در طول این مدت 4 مدرسه ساخته است و در تجهیز و اتمام چند مدرسه دیگر هم مشارکت داشته است. صفایی فر با اشاره به این موضوع می گوید: « در طول این مدت چندین مدرسه در مقاطع مختلف را در شهرستان های کردستان، آستارا و تهران ساخته ام. البته به تازگی هم عملیات احداث پروژه دانش وردآورد را با کمک دکتر قفلی بر عهده گرفته ایم. که در حال حاضر در مرحله فندانسیون  قرار دارد و تلاشمان بر این است انشاءالله تا مهرماه تکمیل و تحویل داده شود.»
پروژه دانش که قبل از شروع عملیات احداث با نام مرکز آموزشی شهید خرازی از آن نام برده می شود. در حال حاضر با نام دانش نامگذاری شده است که پیش بینی می شود دانش آموزان دوره متوسطه در آنجا مشغول تحصیل شوند.
مهندس صفایی فر انگیزه اش را از مدرسه سازی ارتقاء سطح دانش اجتماع می داند و معتقد است: «برای پیشرفت یک اجتماع باید زیر ساختهای فرهنگی ارتقاء یابد. مدارس زیر بنای ساختار فرهنگی یک جامعه است. ساخت مدرسه همانند پرتوی است که خیر آن نصیب خیر می شود.»
اما در سالهای اخیر، خیران نه تنها در زمینه ساخت مدرسه حضور چشمگیری داشتند، بلکه در زمینه تجهیزات و کارهای عمرانی هم نقش بسزایی دارند. خیر نیک سرشت تهرانی هم در کنار مدرسه سازی در امر تجهیز مدارس فعالیتهای بسیاری انجام داده است. وی در این باره می گوید:« بیشترین فعالیتم برای تجهیز مدارس در زمینه های کامپیوتری و به روز کردن فضاهای آموزشی است. معتقدم مدارس را باید با الگوهای جهانی همسو کنیم. امروزه کامپیوتر سرعت و دقت یادگیری را افزایش داده باید سعی شود کاغذ و قلم جای خود را به کامپیوتر و ویدئو پروژکتور بدهند.»
معمولاً هر فرد در قبال کار و فعالیتی که انجام می دهد دستمزد و پاداشی را دریافت می کند. صفایی فر هم آرامش روح خود را نتیجه تأثیر و پاداش امر مدرسه سازی می داند و می گوید: «مهم ترین اصل در زندگی و خوشبختی هر فرد آرامش روحی و جسمی او است. نباید فراموش کنیم، قدم های مثبت، انرژی مثبت را هم وارد زندگی فرد می کند.»
مهندس صفایی فر در پایان هم به افرادی که مال و ثروت دارند توصیه می کند وارد امر مدرسه سازی شوند تا جلاوت و شیرینی آن را احساس کنند. وی می گوید: »پول در آوردن راحت تر از خرج کردن آن است. چون باید مسیر درست مصرف و خرج کردن پول را پیدا کند. اگر فرد یاد بگیرد مالش را در راه ارتقاء فرهنگی خرج کند. خواهد دید که با هیچ لذتی قابل قیاس نیست. وقتی فردی یک بار آزمایش کند دوست دارد همواره در این مسیر قرار بگیرد.»