پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی
چهارشنبه ٤ مهر ١٣٩٧
 
 يزدي است و افتخارش اين است كه اهالي استان يزد از نظر توجه به مسائل فرهنگي جامعه و فرهنگ مدرسه سازي پيشتازند.

"سيد علي محمد ابويي مهريزي "خير مدرسه سازي است كه هشتمين مدرسه را در دولت آباد بنا گذاشته و با پيگيري هاي كه در چند روز گذشته  انجام داده مصمم است تا شروع سال تحصيلي جديد مدرسه ياران مهدي آماده بهره برداري شود.
 گزارش زير حاصل گپ و گفتي كوتاه با مردي است كه مايل نيست از خودش بنويسيم و دغدغه ها و عقايد مخصوص به خود دارد.
 برداشت اول :آن صحن مسجد نازنين
 اگر بپذيريم كه هر انسان زمان و فرصت هاي زندگي خود را ميان خانواده ،خود و جامعه تقسيم مي كند مي توان ادعا كرد كه خيرين مدرسه ساز بخش مهمي از وقت خود را به رسيدگي به امور فرهنگي افراد جامعه اختصاص مي دهند.
مصداق اين ادعا مردي است كه يك اتفاق او را به جمع خيرين متصل كرد.
صداي موذن از گلدسته هاي مسجد كه بلند شد مرد از سرعتش كم كرد و ايستاد .
خنكاي آب وضو ريخت در جانش و وارد شد. در گوشه اي از صحن  مسجدي در اول جاده بهشت زهرا (س) عده اي كودك و نوجوان مشغول درس خواندن بودند.
...الله اكبر ... تكبيره الاحرام ...
چند نفر از نوجوانان هم به نماز ايستادند .
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته ....
مرد سلام نماز را كه داد به فكر فرو رفت : اين كودكان كه هستند ؟ اينجا چه مي كنند ؟ چرا در مسجد نماز مي خوانند ؟...
 طولي نكشيد كه مردي توضيح داد كه اين منطقه مدرسه ندارد و بچه ها زير نظر يك آموزگار در مسجد درس مي خوانند .
 مرد سوار اتومبيل شد اما تصوير دانش آموزان و جملات مردي كه از وضعيت نابسامان آموزش مي گفت از ذهنش پاك نمي شد . بارها اين تصوير را مرور كرد و همين اتفاق كوچك منشا تصميم بزرگي شد .
 زمين مدرسه را مسئولان شهرري هماهنگ كردند و از همان روز" آقا سيد" به جمع خيرين مدرسه ساز پيوست.
" سيد علي محمد ابويي" در اين مورد مي گويد:«زماني كه شروع به ساخت اين مدرسه كردم تصور نمي كردم بتوانم چرا كه توان مالي بالايي نداشتم و فكر هم نمي كردم بتوانم ،كار به اين بزرگي را انجام دهم .خودم را در مقابل تصميمي كه مشيت خداوند بود كوچك مي ديدم اما با توكل به خدا شروع كردم و ديدم به ازاي هر عدد آجري كه روي هم چيده مي شود، چندين برابر بركات به زندگي من اضافه شده است.»
او تاكيد مي كند :«من به چشم خودم چند برابر شدن مال و بركت را در زندگي شاهد بودم و به اين اصل معتقدم كه زندگي جز خدمت به خلق نيست .»
برداشت دوم : نشاني دقيق  مدارس را نمي دانم 
 هيچوقت به ياد نمي آورد كه مدارس ياران مهدي در كدام قسمت شهر و به چه نشاني ساخته مي شود . برايش مهم اين است كه در گوشه اي از اين كشور عده اي از دانش آموزان به فضاي آموزشي نياز دارند.
ابويي در اين مورد مي گويد:«هيچوفت برايم مهم نبوده و نيست كه مدرسه در كجا به چه نامي و براي استفاده چه گروهي ساخته مي شود چرايي كار برايم مهم است و به اين دليل انتخاب مكان و شهر و ... را به مسئولان آموزش و پرورش سپرده ام و به تشخيص آنها اعتماد كرده ام تا به صلاحديد مناطق محروم تهران و شهرهاي ديگر را معرفي كنند.»
 آنچه به خاطرش مانده ساخت مدرسه اي در شوش دانيال است اما اگر از او بخواهيد تا نشاني دقيق مدرسه را بدهد و ما را در ديدن مدرسه راهنمايي كند مطمئن باشيد  كه آدرس دقيق را نمي داند و معتقد است كه مهم حضور دانش آموزان در مدرسه بود كه محقق شد.»
برداشت سوم : پسر كو ندارد نشان از پدر
اگر نگاهي گذرا به فرهنگ و آداب و رسوم مردم يزد بياندازيم متوجه مي شويم كه اهالي آن سرزمين به فرهنگ وقف و رسيدگي به امور نيازمندان جامعه تعلق خاطر خاصي دارند.
 دغدغه مردم نيازمند دلشان را مي آزارد و به محض اينكه  استطاعت مالي اندكي پيدا مي كنند مي خواهند دين شان را به جامعه و افراد نيازمند ادا كنند .
 ابويي با اشاره به اين مطلب مي گويد:«تا خودمان را شناختيم ديديم كه پدر (سيد هدايت ابويي ) به همراه عده زيادي از همشهريان دستي در كار خير دارند ،مسجد مي سازند ،به ايتام كمك مي كنند ،به خانواده هاي نيازمند رسيدگي مي كنند  و معلولان و سالمندان را نيز فراموش نمي كنند . من در اين فضا چشم باز كردم و بزرگ شدم و  كمك به نيازمندان را در زندگي خانوادگي  تجربه و  حس كردم.»
 او به حديثي از پيامبر اشاره مي كند و مي گويد:« حديثي از پيامبر با اين مضمون شنيده ام كه مال و ثروتمند از آن خداست و بازوي افراد متمول بازوي خداست و خداوند دوست دارد كه كارهايش را توسط بازو هاي خود انجام دهد و خيرين به نوعي وسيله هستند .»
برداشت چهارم : دختران واجب ترند
 ساخت مدرسه اي در اشرف آباد سيمان آبيك  هم براي خود  داستاني دارد. ابويي با بيان اين مطلب مي گويد:« من از آيت الله فاضل لنكراني تقليد مي كنم و چون ايشان تاكيد به ساخت مدارس دخترانه  در مناطق محروم داشتند مدرسه اي در سيمان آبيك تاسيس شد تا دختران مجبور نباشند مسير طولاني را براي تحصيل طي كنند  و مدرسه نهم هم قرار است در بندر لنگه كه ار مناطق محروم است ساخته شود.»
او تاكيد مي كند :« وضعيت تحصيل دختران در مناطق محروم به مراتب سخت تر از پسران است و  دانش اموزان كودك و نوجوان گاهي به دليل بعد مسافت و سختي هاي راه مجبور به ترك تحصيل مي شوند و من معتقدم در اين شرايط رسيدگي به امور تحصيلي دختران واجب تر است.»
  اولويت اول  اين خير مدرسه ساز كار در مناطق حاشيه نشين است . او در اين مورد مي گويد:« در اين مناطق در كنار بحث مدرسه سازي رسيدگي به امور روزانه مردم  نيازمند هم قابل توجه است.»
 برداشت پنجم :منطقه 12 هسته مركزي شهر 
 منطقه 12 تهران بافت مركزي شهر است كه از مجلس شوراي اسلامي تا بازار و مراكز تجاري و توليدي را در خود جا داده است و با توجه به بافت قديمي و مذهبي ،هسته مركزي تهران محسوب شده و نياز به رسيدگي مضاعف دارد و در جلسه اي كه با آقای حیدری و آقاي قرباني داشتيم مشكلات و كمبودهاي فضاي آموزشي مورد بحث و بررسي قرار گرفت و اميدوارم بتوانيم اقدامات مناسبی براي اين قسمت از هسته مركزي شهر انجام دهيم .»
  برداشت آخر : مردم منتظر هسته اي هستند تا به جمع خيرين بپيوندند
 سيد علي محمد ابويي با اشاره به اينكه مردم  كشور ما بسيار با عاطفه هستند مي گويد:« من معتقدم مردمي عاطفي و مهربان داريم كه منتظر هسته اي هستند تا بتوانند كمك هاي خود را به دست نيازمندان واقعي برسانند و فرهنگ سازي و اطلاع رساني به مردم در زمينه كمك به توسعه فضاهاي فرهنگي كاري است كه متاسفانه در اين حوزه  ضعيف عمل كرده ايم و ايجا د اعتماد در مردم براي  كمك از وظايف انساني ماست و مطمئن باشيد اگر مردم باور كنند كه راهی برای ارائه كمك هايشان به دست نيازمندان واقعي جامعه وجود دارد دريغ نمي كنند.»

تهیه وتنظیم:زهره حاجیان