پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی
چهارشنبه ٤ مهر ١٣٩٧
 

وحدتي پور:

همايش مدرسه ايراني و معماري ايراني، تجربه چندين ساله معماري كشور را خلاصه مي كند

روز سه شنبه مورخ 9/12/90 طي بازديد مدير كل، معاونان، ذيحساب و جمعي از همكاران اداره كل نوسازي مدارس استان، از مدرسه 18 كلاسه راه كلخوران اردبيل مصاحبه اي با مدير كل نوسازي مدارس انجام داده ايم كه به شرح زير مي باشد.

 

 

¯  آقاي مهندس وحدتي پور لطفاً در خصوص برگزاري همايش مدرسه ايراني معماري ايراني توضيحاتي را بيان بفرماييد؟

·       بحث همايش مدرسه ايراني معماري ايراني تبلور تمامي معماري مدارس كشور است. اين همايش خيلي كمك مي كند تا اطلاعات معماري همكاران بروز شود و ديد معماري بالا برود. اين همايش يك درس است و از نظر مهندسي نقطه عطف است و اين همايش ديدگاه ها را عوض مي كند.

¯  معماري خوب فضاهاي آموزشي چه تأثيري مي تواند به بافت شهري داشته باشد؟

·       ساختمان مدارس مي توانند به بافت شهري نيز كمك كنند بعنوان مثال: همين مدرسه 18 كلاسه كه هماكنون در حال بازديد هستيم، اگر دقت كنيد اين منطقه بافت فرسوده شهري دارد ولي اين مدرسه طوري طراحي شده است كه موجب پويا شدن بافت شهري اين منطقه شده است. در بيشتر مواقع مردم در كنار مدرسه و مسجد نمي خواهند ملكي داشته باشند در حالي كه مردم اين منطقه بارها از نوسازي مدارس بابت ساخت مدرسه تشكر كرده اند و گفته اند كه اين مدرسه ارزش ملك ما را بالا برده است.

در كل مي توان گفت معماري خوب مدرسه ارزش بافت شهري يك منطقه را مي تواند بالا ببرد و در معماري داخلي مدرسه نيز اين تفكرات و ايده ها را بايد پياده كرد.

¯  شما براي مخاطبان خود كه دانش آموزان، مسئولان آموزش، اوليا و در نهايت مردم هستند در طراحي ساختمان مدارس و معماري آن چه پرامترهايي را در نظر مي گيريد؟

·       نماي مدرسه نمايي نيست كه فقط افراد فني به تنهايي خوبي و بدي آن را طبق محاسبات بسنجند، بلكه بايد افراد عادي بدون اطلاعات فني و با سواد بصري معمولي آنها را بپذيرند به همين خاطر ما اين ديدگاه ها را بررسي و مهندسي ارزش و مجدد مي كنيم.

بنابراين مخاطبان ما كه دانش آموزان و معلمان و درنهايت مردم هستند بايد بتوانند از مهندسي، شكل، فرم، رنگ و ساير پارامترهاي ساختمان لذت ببرند و ما وظيفه داريم از هر جهت طراحي مدارس را چه از نظر فني و سازه اي و چه از نظر معماري مورد ارزيابي قرار داده و مكاني را بسازيم تا مخاطبان ما حداكثر استفاده را ببرند.

معماري مدارس بايد آرامش ايجاد كند حتي دانش آموزي كه در بيرون مدرسه آرامش ندارد و مشكل دارد بايد در فضاي مدرسه به آرامش برسد و من به جرأت مي توانم بگويم، تأثيري كه معلم بر دانش آموز دارد فضا نيز چنين تأثيري را داراست.

¯  برگزاري اين همايش تا چه ميزان در طراحي معماري مدارس استان مي تواند تأثير داشته باشد؟ و شما چه اقداماتي در اين خصوص انجام داده ايد؟

·       ما بايد بطور جدي در اين همايش شركت كنيم و بايد براي اين معماري مدارس، با درس گرفتن از اين همايش كارهاي بزرگي انجام دهيم.

در يك كلام مي توان گفت كه اين همايش تجربه هاي چندين ساله معماري كشور را خلاصه مي كند و مي بينيم كه اين انقلاب عظيم در معماري تحقق يافته است.

¯  آقاي مهندس وحدتي پور چند نفر در اين همايش شركت مي كنند؟ و چند طرح به نمايشگاه اين همايش ارسال شده است؟

·       ما مي خواهيم حداكثر افرادي كه مجاز هستند در اين همايش شركت كنند و 9 طرح به نمايشگاه ارسال كرده ايم.

¯  در پايان هر مطلبي در اين خصوص داريد بفرماييد؟

·       در پايان مي خواهم بگويم ما اين هزينه ها را مي كنيم، چه معماري ساده و پيش پا افتاده باشد و چه پارامترهاي جديد را مد نظر قرار دهيم.

پس بهتر است با انجام مهندسي ارزش و مجدد و با استفاده از طرح هاي جديد و سبك و زيبا هم به بافت شهري و هم به نظام آموزشي و دانش آموزان كمك اساسي كرده باشيم.

روابط عمومي اداره كل نوسازي مدارس استان اردبيل