پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی
شنبه ٣١ شهریور ١٣٩٧

گزارش روز سه شنبه خبرنگار اعزامی ایرنا ،بشاگرد ومردمانش در عین سادگی، میهمان نواز و بی ریا هستند، مردمانی که در بیابان های خشک، درس استواری آموخته اند.

خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش این بار به مناطق محروم و کم برخوردار بشاگرد از شهرستان های استان هرمزگان، آمدند تا از نزدیک با مردمان این شهرستان و فضای آموزشی آن آشنا شوند.


روند تحول گرایی و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در سالهای اخیر چهره نظام آموزشی را در شهرستان بشاگرد که روزگاری نماد محرومیت آموزشی و مدارس کپری و فرسوده در کشور بود را دگرگون کرده است.

اگر روزی در بشاگرد شاهد مدارس کپری بیشماری بودیم، امروز کمتر مدرسه ای با عنوان کپری در این شهرستان همچون قارچ می روید هر چند که ˈکپرˈ جزیی از زندگی کوچ نشینی است اما مسوولان آموزش و پرورش با بوجود آمدن هر مدرسه کپری سریعا به احداث مدارس پیش ساخته در این گونه مناطق اقدام می کنند.

 

ErrorScript



براساس این گزارش، ˈرضا مدرسˈ مدیر کل نوسازی مدارس استان هرمزگان با اشاره به اینکه مدارس ساخته شده در سال 1384 در منطقه بشاگرد آب، برق و راه نداشته اند، می گوید: در گذشته با چهار پا و مشقات بسیاری مصالح برای ساخت مدارس پیش ساخته به مناطق مختلف برده می شد اما امروز مدارس مدرنی در این مکان ها ساخته شده است.

وی ادامه می دهد : ساخت هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش آن هم در نقاط محروم کشور باعث می شود تا دانش آموزان با ورود به هنرستان، رشته های فنی را به عنوان یک حرفه فرا گرفته و با فارغ التحصیل شدن از هنرستان به عنوان یک شغل بازار کاری برای خود راه اندازی کنند.

اما یکی از نکاتی که روستاییان واهالی این مناطق به علت مشکلات اقتصادی به آن علاقمندی بسیاری نشان می دهند، حضور فرزندانشان در مدارس و هنرستان های شبانه روزی است که برای آموزش و پرورش مشکلات خاص خودش را دارد.

مدرس در این زمینه با بیان اینکه اگر دانش آموزان این مناطق حرفه خوبی را فرا بگیرند مهاجرت کمتری به مراکز استان ها و کشورهای همجوار خواهند داشت، می گوید: از محل مصوبات سفرهای استانی یک هنرستان فنی و حرفه ای در سردشت احداث می کنیم تا دانش آموزان مهارت های لازم را کسب کنند.

این مقام مسوول در اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان می افزاید: خانواده های ساکن در مناطق روستایی بشاگرد به دلیل شرایط خاصی اقلیمی و جغزافیای مناطق یاد شده و همچنین دور بودن بعد مسافتی روستاهای این مناطق درخواست دارند تا فرزندانشان در مدارس شبانه روزی تحصیل کنند.

از سردشت که به سمت روستای ˈدرنگ مدوˈ حرکت کردیم در ابتدای این مسیر وارد راه خاکی و سنگلاخی شدیم که فقط عبور اتومبیل های شاسی بلند امکان پذیر بود؛ زیرا راه پر پیچ و خم و داری پستی بلندی و سنگلاخ های فراوان بود. در راه به نظر می رسید که ساکنان آن طرف کوه ها امکان ارتباط با مرکز شهرستان برایشان فراهم نیست که البته تقریبا اینطور بود.

چیزی حدود سه ساعت در میان جاده خاکی صعب العبور طی طریق کردیم تا در ابتدای راه ورودی به روستا با تابلوی ساخت و ساز نوسازی مدارس این استان مبنی بر ساخت پروژه های آموزشی رو به رو شدیم.

در بدو ورود با انبوهی از خانه هایی که با حصیر های بسیار (کپر) ساخته شده بود رو به رو شدیم و آن طرف تر سالن بزرگ ورزشی و مدرسه بزرگ و نوسازی که وجود داشت هیجان خاص و خوشحالی را بر چهره هر بازدید کننده ای می نشاند.

در جایی که خانه های مردم از کپر ساخته شده و مردم برای گذران زندگی با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می کنند، مدارس نوساز، تمیز، سالن ورزشی، امکانات آموزشی و نظایر آن این فرصت را به تمامی دانش آموزانی می داد که با حضور در مدرسه مشقت ها و سختی زندگی در خانه های کوچک و تاریکشان را برای مدتی کوتاه در هر روز از یاد ببرند.

وارد کلاس درس دانش آموزان که شدیم تمام آنها با قامت های کوتاه و لباس های رنگارنگ ایستاده و گفتند ˈدسته گل محمدی به کلاس ما خوش آمدیˈ و در این لحظه بر روی صورت کوچکشان که رنگ پریده بود لبخند زیبایی نقش بسته بود که نشان از دل مهربان و صبوری آنها بود.

راه سخت، ناهموار و صعب العبور بود و امکان حمل و نقل مصالح ساختمانی برای ساختن چنین مدارس و سالن های ورزشی بسیار دشوار بود.

به سمت روستای ˈدرنگ مدوˈ حرکت کردیم در ابتدای این مسیر وارد راه خاکی و سنگلاخی شدیم که فقط عبور اتومبیل های دارای دو محور امکان پذیر بود؛ زیرا راه پر پیچ و خم و داری پستی بلندی و سنگلاخ های فراوان بود. در راه به نظر می رسید که ساکنان آن طرف کوه ها امکان ارتباط با مرکز شهرستان برایشان فراهم نیست که البته تقریبا اینطور بود.

چیزی حدود سه ساعت در میان جاده خاکی صعب العبور طی طریق کردیم تا در ابتدای راه ورودی به روستا با شناسنامه ساخت وساز نوسازی مدارس این استان مبنی بر ساخت پروژه های آموزشی رو به رو شدیم.

گرهون، روستایی بیشتر از 400 کیلومتر آن طرف تر از مرکز استان هرمزگان آن هم در میان کوه های سر به فلک کشیده که هر کسی نمی تواند به آنجا برود؛ زیرا آنقدر راه سخت و دشوار است که کمتر کسی می داند در میان این کوه ها روستایی وجود دارد.

جایی که مردم با شرایط سخت و دشوار به کشاورزی و دامداری می پردازند تا امرار معاش کنند و معمولا همگی از نظر اقتصادی مشکلات بسیاری را دارند اما تحصیل فرزندان در مدرسه به یک فرهنگ حتی در دورترین نقاط کشور بدل است.

وارد یکی از کلاس های درس دانش آموزان این مدرسه شدیم، میز و نیمکت های نو و تمیز به همراه کلاسی نقاشی شده توجه ما را جلب می کرد که خود دانش آموزان نیز از حضور در چنین کلاس درسی احساس خرسندی می کردند.

مدیر کل نوسازی مدارس استان هرمزگان در پاسخ به این پرسش که وضعیت هوشمندسازی مدارس در این استان و روستاهای آن چگونه دنبال می شود؟ می گوید: هوشمندسازی در دو جهت پیگیری می شود که نخست از سوی آموزش و پرورش و سپس از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است.

وی می افزاید: تاکنون بالغ بر300 کلاس درس دراستان هرمزگان به سیستم های هوشمند سازی مدارس مجهز شده اند.

مدرس همچنین با اشاره به اینکه از ابتدای قانون که از سال 1385 مصوب شده تاکنون تعداد مدارس تخریبی هرمزگان 4865 کلاس درس بوده است، می گوید: تاکنون دو هزار و 521 کلاس درس آماده و تحویل آموزش و پرورش شده و مابقی این کلاس های درس تا پایان برنامه پنجم توسعه آماده سازی و تحویل خواهد شد.

وی اعتبارات مربوط به تخریب و بازسازی مدارس استان هرمزگان را بالغ بر 200 میلیارد عنوان کرده است.

مدرس که به عنوان متولی ساخت مدرسه در استان هرمزگان در راس سازمان نوسازی مدارس این استان قرار گرفته درباره مدارس کپری می گوید: مدارس کپری در تمام سطح استان هرمزگان جمع آوری و یا در حال جمع آوری است و به هیچ عنوان مدرسه کپری در این استان وجود ندارد.

وی می افزاید: یکی از مشکلاتی که در روستاها و مناطق دور افتاده کشور وجود دارد کوچ اهالی این روستاها به مناطق مختلف است که این موضوع بحث آموزش و ساخت فضاهای آموزشی را با دشواری رو به رو می کند که در این باره آیین نامه ای هم تهیه شده است.

این مقام مسوول در اداره کل نوسازی مدارس استان هرمزگان می گوید: براساس اعلام مسوولان نوسازی مدارس استان هرمزگان، فرمانداری، آموزش و پرورش و معتمدین محل باید اعلام کنند که در سه سال گذشته روستاها ماندگار بوده و در پنج سال آینده هم ماندگاری خواهند داشت تا نوسازی مدارس بتواند در آن مکان ها نسبت به ساخت مدرسه مبادرت کنند.

در مرکز استان هرمزگان نیز ساخت یک مجتمع آموزشی حیات طیبه در 130 هزار متر مربع با داشتن مقاطع مختلف آغاز شده و مراحل پایانی خود را سپری می کند.

این مجتمع آموزشی دارای مقطع ابتدایی با 12 کلاس درس و مقاطع راهنمایی و دبیرستان با 9 کلاس درس است که در کنار آن نمازخانه، سالن ورزشی، زمین چمن مصنوعی، استخر شنا و نظایر آن نیز احداث شده است.

ˈمدرسˈ مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان جمعیت دانش آموزی شهر سردشت را نیز 37 هزار نفر عنوان کرده و می گوید:شهر سردشت در استان هرمزگان 10 هزار کیلومتر وسعت دارد و در هر 100 هکتار حدود 3.7 نفر زندگی می کنند که نشان دهنده گستردگی این شهر است.

وی ادامه می دهد: وضعیت آب، برق و راه در بشاگرد تغییرات بسیاری دیده است و 3 یا 4 سال پیش مشکلات بسیاری وجود داشت که تمامی آنها متحول شده است.

مدیر کل نوسازی مدارس استان هرمزگان با اشاره به اینکه مدارس ساخته شده در سال 1384 در منطقه بشاگرد آب، برق و راه نداشته اند، می گوید:در گذشته با چهارپا و مشقات بسیاری مصالح برای ساخت مدارس پیش ساخته به مناطق مختلف برده می شد اما امروز مدارس مدرنی در این مکان ها ساخته شده است.

این مقام مسوول در اداره کل نوسازی مدارس استان هرمزگان اضافه می کند: بر اساس اطلاعات جمع آوری شده در سالهای 88 تا 90 و سال جاری اولویت اصلی دانش آموزان بازمانده از تحصیل ابتدایی است که سطح رشد دانش آموزان بازمانده از تحصیل رشد منفی داشته که در ابتدایی کمترین عدد بازمانده از تحصیل را داشته ایم.

وی تصریح می کند: بشاگرد را به چند مرکز تقسیم کرده ایم که مرکز آن را سردشت قرار داده ایم تا مراکز هنرستانی را در آنجا مستقر کنیم.

اما یکی از نکاتی که روستاییان و اهالی این مناطق به علت مشکلات اقتصادی به آن علاقمندی بسیاری نشان می دهند، حضور فرزندانشان در مدارس و هنرستان های شبانه روزی است که خود برای آموزش و پرورش مشکلات خاص خودش را دارد.

مدرس در این زمینه می گوید: اگر دانش آموزان این مناطق حرفه خوبی را فرا بگیرند مهاجرت کمتری به مراکز استان ها و کشورهای همجوار خواهند داشت.

وی گفت: از محل مصوبات سفرهای استانی یک هنرستان فنی و حرفه ای در سردشت احداث می کنیم تا دانش آموزان مهارت های لازم را کسب کنند.

وی در این خصوص افزود: خانواده ها به دلیل کم وسع بودنشان درخواست دارند تا فرزندانشان در مدارس شبانه روزی تحصیل کنند.

ساخت و سازهای مدارس توسط سازمان نوسازی مدارس و با کمک خیرین مدرسه ساز به شکلی پیش می رود که در تمامی نقاط کشور ساخت مدارس مدرن و مجتمع های آموزشی انجام می شود تا هیچ دانش آموزی از تحصیل باز نماند.