پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی
جمعه ٢٧ مهر ١٣٩٧
 
 

عضو هيئت علمي مركز تحقيقات و علوم رفتاري با بيان اينكه آرگونوميك علم طراحي سازگار محيط و محصولات با كاربران است، گفت: ميز و صندلي يا نيمكت مدارس بايد مطابق با اصول آرگونوميك طراحي شوند.

اسفنديار آزاد مرزآبادي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» گفت: هر ميز و صندلي براي همه دانش‌آموزان متناسب نيست متاسفانه در مدارس ما همه ميز و صندلي‌ها يا نيمكت‌هاي دانش‌آموزان يك اندازه و يك شكل دارند و دانش‌آموزان با قدهاي متفاوت از امكانات يكسان استفاده مي‌كنند.
وي افزود: طبق اصول ارگونوميك، نيمكت و تجهيزات مدارس بايد متناسب با قد دانش‌آموزان طراحي شود يعني به گونه‌اي كه دانش‌آموز هنگام نشستن به خاطر كوچك بودن نيمكت قوز نكند يا برعكس نيمكت آنقدر بزرگ نباشد كه دانش‌آموز به سختي بتواند تكليفش را انجام دهد ضمن اينكه مواد به كار برده شده در ساخت اين تجهيزات نيز در راحتي دانش‌آموز موثر است.
اين روانشناس در خصوص تاثير‌گذاري فضاي مدرسه بر يادگيري دانش‌آموزان اظهار داشت: فضاي مدرسه در واقع بستري است كه دانش‌آموز قرار است در آن مطالبي را بياموزد؛ اگر از اين منظر نگاه كنيم چنانچه اين فضا از مطلوبيت مناسب برخوردار نباشد قطعاً اين موضوع بر يادگيري دانش‌آموز موثر خواهد بود. به عبارت ديگر هرچقدر هم عوامل ديگر خوب و مناسب تدوين شده باشند نمي‌توانند سهم فضاي مدرسه را جبران كنند.
وي ادامه داد: مدرسه از چند جنبه مي‌تواند بر يادگيري دانش‌آموزان تأثير داشته باشد يكي از اين موارد، ويژگي‌هاي فيزيكي محيط است؛ اينكه فضا چه آرايشي داشته باشد و تركيب رنگ‌ها چگونه كنار هم قرار گيرد.

* سر و صدا و گرما و سرما بر كاهش يادگيري موثر است

آزاد مرز‌آبادي مطابقت تعداد دانش‌‌آموزان با گنجايش كلاس‌ها را در تمركز و يادگيري دانش‌آموزان موثر دانست و خاطرنشان كرد: در كلاس‌هايي كه دانش‌آموزان به صورت فشرده يا متراكم كنار هم مي‌نشينند به دليل ناراحتي دانش‌آموز، ميزان يادگري كاهش مي‌يابد.
وي افزود: اختصاص فضاي كلاس به تعداد مشخصي از دانش‌آموزان بايد حساب شده و منطقي باشد تا دانش‌آموزان به صورت فشرده كنار هم قرار نگيرند؛ احساس به وجود آمده از اين فضاي نامطلوب باعث بروز مشكلات رفتاري مي‌شود.
عضو هيئت علمي مركز تحقيقات و علوم رفتاري در خصوص عواملي كه بر يادگيري اثر منفي دارند، گفت: سر و صداي محيط مشكلي است كه در بسياري از مدارس وجود دارد؛ مدارس كه كلاس‌هاي آن در كنار خيابان است، سر و صداي عوامل محيطي مانع از يادگيري موثر دانش‌آموزان آن مي‌شود.
وي ادامه داد: تعادل دماي محيط نيز در ياديگري دانش‌آموزان تاثير دارد. فضاي نه سرد و نه گرم با دماي مطلوب زمينه را براي آموختن مساعد مي‌كند.

* رنگ‌هاي تيره و كدر روحيه دانش‌آموز را كسل مي‌كند

اين روانشناس با اشاره به تأثير رنگ‌ها در روحيه‌ دانش‌آموزان اظهار داشت: تركيب رنگ‌هاي شاد و نورپردازي متناسب در كلاس‌ها مي‌تواند در روحيه دانش‌آموزان و در نتيجه يادگيري آنان تأثير بگذارد.
وي افزود: فضاهايي كه رنگ‌هاي تيره و كدر در آنها به كار رفته است روحيه دانش‌آموز را كسل مي‌كند و مي‌تواند به مشكلات رفتاري دانش‌آموز منجر شود، به طور كلي چنانچه فضا، ابزارآلات، تابلو، ميز و نيمكت‌ها از تركيب زيبا و مناسب برخوردار نباشند در مشكلات تحصيلي دانش‌آموزان تاثير‌گذار خواهند بود.
آزاد مرزآبادي بر مناسب‌سازي حياط مدارس با نياز دانش‌آموزان تأكيد كرد و گفت: دانش‌آموزان ساعت استراحتي به نام زنگ تفريح دارند كه لازمه اثربخشي اين زنگ‌هاي تفريح، در اختيار داشتن فضاي مناسب براي تحرك، جست و خيز و راحتي دانش‌آموز است؛ اگر دانش‌آموز در كلاس محيط مناسب و راحتي نداشته باشد مي‌تواند بخشي از اين كمبود را در حياط مدرسه جبران كند.
وي ادامه داد: بايد فضايي فراهم شود كه دانش‌آموز در آن رفع خستگي كند و براي بازگشت به كلاس انرژي مضاعفي بگيرد. در اين راستا، استفاده از فضاي سبز علاوه بر تركيب رنگ‌هاي شاد براي حياط مدرسه نيز لازم است.