پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی
شنبه ٣١ شهریور ١٣٩٧
وزير آموزش و پرورش گفت: نظام جديد 3ـ 3ـ 6 تنها تغيير ساختار نيست، بلكه معتقديم بايد دانش‌آموزان اول تا سوم در يك مدرسه و چهارم تا ششم در مدرسه جداگانه‌اي درس بخوانند و اين كار را در آينده اجرايي خواهيم كرد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا حاجي‌بابايي در بيست و نهمين اجلاس روساي آموزش‌وپرورش مناطق كشور كه با حضور نمايندگان مجلس و رييس‌جمهور در حال برگزاري است، گفت: امسال مهمترين سال براي تحول بنيادين آموزش و پرورش است و در طول سه سال گذشته همه قسمت‌هاي آموزش و پرورش درگير اخذ تحول و اجراي زيرساخت‌هاي آن بوده است.

وي افزود: زماني كه وارد آموزش و پرورش شدم تنها با انگيزه تحول بوده و اگر اخذ تحول بنيادين خدمت ويژه به فرهنگيان بازتعريف معلم و مدرسه و دانش‌آموزان نبود شايد ترجيح مي‌دادم تا زماني كه مردم چنين اراده‌اي دارند نماينده مجلس باشم اما امروز كه در آموزش و پرورش هستم با رويكرد برنامه‌هاي تحولي كارهاي فشرده‌اي را براي ارتقاء جايگاه آموزش و پرورش انجام مي‌دهم و تا زماني كه در آموزش و پرورش باشم چنين خواهم بود.
وي ادامه داد: همه مسئولين آموزش و پرورش مورد خطاب و عتاب مقام معظم رهبري قرار گرفتند چرا كه مطالبه ايشان تغيير و تحول آموزش و پرورش بر اساس تحول بنيادين و فلسفه تعليم و تربيت است.

حاجي‌بابايي عنوان كرد: يكي از مهمترين بخش‌هاي آموزش و پرورش اجراي ساختار 3 ـ 3 ـ 6 و نظام جديد است كه از امسال آغاز شده و هدف آن تغيير صرف ساختار و نظام نيست بلكه معتقديم شش ساله ابتدايي نيز بايد به صورت دو دوره سه ساله تعريف و عملياتي شود و بر اين اساس دانش‌آموزان اول تا سوم ابتدايي در يك مدرسه و از چهارم تا ششم در مدرسه ديگري تحصيل كند.
حاجي‌بابايي گفت: آموزش و پرورش برنامه‌هاي دقيقي را براي نظام آموزشي كشور تبيين و تعريف كرده است چرا كه معتقديم دانش‌آموز كلاس اول ابتدايي نبايد در كنار دانش‌آموز ششم ابتدايي تحصيل كند و همچنين دانش‌آموزي كه اول راهنمايي تحصيل مي‌كند نبايد در كنار دانش‌آموزي كه دو يا سه سال مردود شده تحصيل كند. بر اين اساس در آينده مدارس بر اساس تحول بنيادين تغيير و متحول خواهد شد.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه در اين سند 132 اقدام و راهكار تعيين شده متناسب‌سازي ساعات آموزشي، حجم و محتواي كتاب بر اساس توانمندي دانش‌آموزان را بخشي از اين راهكارها برشمرد.

وي همچنين از اختصاص رديف مستقل براي تحول بنيادين در بودجه 91 خبر داد و گفت در سالهاي آينده اعتبارات بيشتري را به اين بخش اختصاص خواهيم داد.

حاجي‌بابايي عنوان كرد: شش ساله شدن ابتدايي در سال 1368 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوب شده و در سال 88 ماده واحدي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي مبني بر اينكه پيش‌دانشگاهي قابليت استفاده در نظام آموزشي را ندارد عنوان شد كه در اين شورا به تصويب رسيد.

وي تاكيد كرد: آموزش و پرورش بايد نظام 3 ـ 3 ـ 6 را زودتر اجرا مي‌كرد و همه امكانات آن را فراهم كرده بود اما رييس‌جمهور و شوراي انقلاب فرهنگي عنوان كردند يكسال ديگر نيز اين تحول مورد بررسي قرار بگيرد سپس اجرايي شود.

حاجي‌بابايي ادامه داد: در سال گذشته 290 اقدام براي زيرساخت‌هاي تحول بنيادين صورت گرفت و يك ستاد و 11 كارگروه و 750 ستاد كشوري نيز تشكيل شد كه در راستاي اجرايي شدن اين تحول 38 قانون مصوب و به مناطق آموزش و پرورش كشور ابلاغ شده است.

وي در ادامه از چاپ 22 ميليون جلد كتاب براي پايه دوم و ششم ابتدايي خبر داد و گفت: به همراه اين كتاب‌ها يك بسته آموزشي كامل حاوي دو كتاب در دوهزاردقيقه فيلم و سي‌دي آموزشي به معلمان ارائه مي‌شود.
وزير آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: كلاسهاي ضمن خدمت معلمان از خردادماه آغاز شده و تا پايان اسفندماه امسال ادامه خواهد داشت.

حاجي‌بابايي گفت: هرچند كه در طول 33 سال گذشته خدمات زيادي در حوزه كتابهاي درسي صورت گرفته اما امروز عصاره خون شهدا و نگاه رهبري در اين كتابها تجلي پيدا كرده است. البته اين بدين معنا نيست كه كتابها عاري از اشكال است چرا كه هيچ كتابي وجود ندارد كه اشكالي بر آن وارد نباشد.

وزير آموزش و پرورش در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: امسال معلمان اول ابتدايي ثابت خواهند بود و براي پايه ششم هيچ معلم جديدالورودي نخواهيم داشت بلكه همه معلمان را از بين معلمان پايه پنجم تامين خواهيم كرد.

وي با انتقاد از اينكه عنوان مي‌شود چرا معلمان را در پايه‌ها و مقاطع جابجا مي‌كنند، گفت: در سي و سه سال گذشته هزاران هزار معلم از ابتدايي به راهنمايي و دبيرستان و بالعكس رفته‌اند اما هيچ‌كس اعتراضي نداشت و در حال حاضر تحول بنيادين در حال اجرا است برخي عنوان مي‌كنند كه معلم ششم ابتدايي را چرا از مقطع ديگر يا پايه ديگر تامين مي‌كنيد كه من اين انتقادها را وارد نمي‌دانم.

حاجي‌بابايي گفت: در سال گذشته همه نيروهايي كه در آموزش و پرورش وجود داشت اعم از نهضتي، شركتي و حق‌التدريسي تبديل وضعيت و تعيين تكليف شده‌اند و آموزش و پرورش هيچ‌گونه مشكلي به لحاظ كمبود نيروي انساني ندارد و معلماني كه سال گذشته تبديل وضعيت شدند در پايه سوم و چهارم تدريس خواهند كرد.

وي عنوان كرد: حق معلم است كه بخواهد در مدرسه محل زندگي خود تدريس كند و بخواهد پايه تدريس خود را تغيير دهد.

وي همچنين درباره برخي انتقادها درباره به كارگيري نيروهاي كارمعين به عنوان معلم گفت: پارتي‌بازي و دستور آموزش و پرورش را زمين‌گير كرده است چرا كه در گذشته معلماني با ديپلم نيز حق تدريس داشتند اما در حال حاضر كه فوق‌ديپلم و ليسانس هستند و اگر به صورت كارمعين به كارگرفته شده‌اند به آموزش و پرورش ايراد مي‌گيرند كه از آنها استفاده نشود.

حاجي‌بابايي همچنين با اشاره به ساماندهي فضاهاي آموزشي نيز گفت: اگر مي‌خواستيم همانند گذشته عمل كنيم حتي به يك كلاس هم نيازي نداشتيم و به راحتي همه دانش‌آموزان ششم ابتدايي را نيز در نوبت بعدازظهر ساماندهي مي‌كرديم اين در حالي است كه آموزش و پرورش به دنبال يك نوبته كردن همه مدارس است به طوري كه سال گذشته 15هزار مدرسه به نوبت صبح منتقل شده است.

وي عنوان كرد: تا پايان تيرماه تمامي معلمان ابتدايي نيز ساماندهي مي‌شوند و هيچ‌گونه مشكلي از لحاظ فضا و نيروي انساني نداريم.

حاجي‌بابايي گفت: زماني كه وارد آموزش و پرورش شدم 1900 كلاس ابتدايي در پايتخت، 900 كلاس در آذربايجان غربي و همچون شهرهايي خوزستان و اصفهان نيز كلاسهاي ابتدايي خالي از معلم بود و در حدود 30 هزار كلاس معلم ابتدايي وجود نداشت اما آموزش و پرورش توانست همه نيروها را ساماندهي كند.

وي عنوان كرد: در شهر تهران كه پايتخت جمهوري اسلامي ايران است دانش‌آموزان در نوبت بعدازظهر تحصيل مي‌كردند و نوبت صبح را اجاره مي‌دادند سوال اين است كه آيا بايد اينگونه تخلفات و موارد را اصلاح مي‌كردم يا نه؟ عليرغم همه سختي‌هايي كه وجود دارد تلاش مي‌كنيم امسال بيش از 90 درصد دانش‌آموزان به نوبت صبح منتقل شوند.
وزير آموزش و پرورش در ادامه از اصلاح 40 سياست در آموزش و پرورش در سال جاري خبر داد و گفت: براي اجراي تحول بنيادين كوچكترين موارد را در نظر گرفته‌ايم كه اصلاح و ساماندهي فضاها بخشي از اين برنامه‌ها است.
حاجي‌بابايي گفت: برخي عنوان مي‌كنند كه آموزش و پرورش معلمي را اخراج كرده ؛ اين در حالي است كه تاكنون يك معلم هم از آموزش و پرورش اخراج نشده تنها نيروهاي شركتي بودند كه آنها نيز طبق اعلام سازمان بازرسي تخلف كرده بودند و شركت منحل شد و براي جذب آنها، آموزش و پرورش آزمون برگزار كرد و تنها كساني حق ورود به جلسه‌هاي درس را داشتند كه در اين آزمون پذيرفته شدند.
وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه هر آنچه در آموزش و پرورش انجام مي‌شود بر اساس قانون است، گفت: يك سر سوزن هم از قوانين تخلف نكرده‌ايم و در بحث پيش‌دبستاني نيز با توجه به اينكه كاملا غيردولتي است به مدارس اعلام كرده‌ايم تمام نوبت بعدازظهر و در صورت امكان و وجود فضا نوبت صبح را به پيش‌دبستاني اختصاص دهند.
حاجي‌بابايي گفت: برخي عنوان مي‌كنند چرا براي اجراي تحول بنيادين عجله مي‌كنم، سوال من اين است كه چرا عجله مي‌كنيد كه من عجله نكنم در حالي كه مي‌دانم پشت پرده اين صحبت‌ها چيست؟
وي گفت: اگر امسال هم تحول بنيادين اجرا نشود اين دولت تمام مي‌شود و تا دولت بعدي بر سر كار بيايد و برنامه‌ها را به آنها تبيين كنيم دوسال طول مي‌كشد و اين يعني تعطيلي تحول بنيادين.
وزير آموزش و پرورش از همه مسئولين خواست تا آموزش و پرورش را در اجراي برنامه‌هاي تحول بنيادين و رساندن اين امر سنگين به مقصد كمك و ياري كنند و هر كجا كه ايراد و اشكالي بر برنامه‌ها وارد است آن را بپرسند و اگر مجاب نشدند اصلاح مي‌كنيم. 
وی از ثبت‌نام 10 ميليون و 500 هزار دانش‌آموز در سامانه آموزش و پرورش براي سال تحصيلي جديد خبر داد و گفت: بيش از 90 درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام كردند و تا پايان تيرماه اين ميزان به صددرصد خواهد رسيد و بايد كلاس‌بندي دانش‌آموزان مشخص شود.

حاجي‌بابايي تاكيد كرد: نبايد هيچ ثبت‌نامي براي شهريورماه باقي بماند.
وي عنوان كرد: مردادماه را فرصتي قرار داديم تا همه معاونين مشكلات استان‌ها و شهرستان‌ها را بررسي و آن را در اسرع وقت رفع كنند چرا كه بايد با آمادگي كامل وارد مهرماه شويم.
اجي‌بابايي در ادامه با اشاره به بخشي از برنامه‌هايي كه در راستاي تحول بنيادين صورت گرفته به افزايش تعداد مدارس تيزهوشان اشاره كرد و گفت: تا سه سال گذشته تعداد اين مدارس 279 مدرسه بود كه در حال حاضر به 435 مدرسه افزايش يافته و دانش‌آموزان اين مدارس نيز از 66 هزار نفر به 121هزار نفر رسيده است كه نشان‌دهنده افزايش رشد صددرصدي در مدارس تيزهوشان است.

به گفته وي 905 مدرسه شاهد نيز به 1366 مدرسه و تعداد دانش‌آموزان آن به 90 درصد افزايش يافته است.
وزير آموزش و پرورش گفت: امسال 460هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس نمونه دولتي و تيزهوشان شركت كردند كه از اين تعداد 230هزار مربوط به مدارس سمپاد است و همه مدل‌هاي بالاي 19 در اين مدارس جذب شده‌اند.
وي عنوان كرد: امسال براي اولين‌بار اجازه ورود دانش‌آموزان با معدل بالاي 16 را نيز در مراكز سمپاد صادر كرديم و معتقديم اين مدارس و مدارس نمونه‌‌دولتي در تمام شهرستان‌ها ايجاد شود.

وي تاكيد كرد: همه سياست من در آموزش و پرورش اين است كه معلم را استاد دانشگاه مي‌دانم نه كارمند و كارگر و معتقدم نظام رتبه‌بندي معلمان بايد اجرا شود چرا كه نوع حقوق و كار معلم بايد متفاوت از سايرين باشد.
حاجي‌بابايي خاطرنشان كرد: از 800 هزار دانشجو 700 نفر متقاضي ورود به دانشگاه فرهنگيان هستند و اين نشان‌دهنده اين است كه آموزش و پرورش توانسته جايگاه خود را در جامعه باز كند. بايد چنين اتفاقي مي‌افتاد تا خيال دولت و آموزش و پرورش راحت مي‌شد و هر زمان كه به معلم نياز داشته باشد از دانشجويان تربيت معلم استفاده كند.

به گزارش ايسنا، امروز و در بيست و نهمين اجلاس روساي آموزش‌وپرورش مناطق كشور كتابهاي دوم و ششم ابتدايي با حضور رييس‌جمهور رونمايي شد.